Re: Msza Święta w Albanii
Łyncior napisał(a):
Witam
Za kilka dni wybieram się do Albanii. Chciałbym uczestniczyć tam we Mszy Świętej, ale słyszałem, że jest to kraj dość zateizowany i multireligijny. Jeżeli nie uda mi się znaleźć parafii rzymskokatolickiej, to czy powinienem pójść do kościoła prawosławnego?
Rzymski katolik niepodlegający prawu Kościołów wschodnich wypełnia obowiązek niedzielny biorąc udział we Mszy św. "
gdziekolwiek jest odprawiana w obrządku katolickim, bądź w sam dzień świąteczny, bądź też wieczorem dnia poprzedzającego". (KPK1983 kan 1248 par 1). "Obrządek katolicki" to wg KPK obrządek takiego Kościoła, który pozostaje w pełnej wspólnocie z biskupem Rzymu - a więc oprócz Kościoła łacińskiego, także jednego ze wschodnich rzymskokatolickich Kościołów "sui iuris", np. Kościoła albańskiego.
Nie może wypełnić obowiązku niedzielnego ani w Kościele prawosławnym, ani tym bardziej w zachodnich Kościołach (czy jak wolicie - Wspólnotach eklezjalnych) nie będących we wspólnocie z Rzymem.
Jeżeli rzymski katolik niepodlegający prawu Kościołów wschodnich nie ma możliwości, fizycznej lub moralnej, uczestnictwa we "Mszy św. w obrządku katolickim" (prawo kanoniczne wymienia tu "
brak świętego szafarza lub inna poważna przyczyna"), jest zwolniony z wypełnienia obowiązku niedzielnego. Prawo kanoniczne w takim wypadku "
bardzo zaleca" (ale nie nakazuje!) "
ażeby wierni brali udział w liturgii Słowa, gdy jest ona odprawiana w kościele parafialnym lub innym świętym miejscu, według przepisów wydanych przez biskupa diecezjalnego, albo poświęcali odpowiedni czas na modlitwę indywidualną w rodzinie lub w grupach rodzin".
Wierni rzymskokatoliccy niepodlegający kanonom Kościołów wschodnich
dla których fizycznie lub moralnie jest niemożliwe udanie się do szafarza katolickiego,
ilekroć domaga się tego konieczność lub zaleca prawdziwy pożytek duchowy i jeśli nie zachodzi niebezpieczeństwo błędu lub indyferentyzmu, mogą
przyjąć sakramenty pokuty, Eucharystii i namaszczenia chorych od szafarzy niekatolickich tego Kościoła, w którym są ważne wymienione sakramenty. (CIC 1983 kan 844 par 2) - a więc także w Kościołach prawosławnych, których ważność Eucharystii jest uznawana przez Rzym.
Normy dotyczące uczestnictwa wiernych rzymskokatolickich w "
w życiu sakramentalnym razem z członkami różnych Kościołów wschodnich" podaje rzymskie Dyrektorium Ekumeniczne w pkt 122-128. Powołując się na normy kodeksowe i rzymskokatolicką eklezjologię, stwierdza w pkt 122, że stawarzają one
zgodnie z koncepcją Kościoła katolickiego, podstawę eklezjologiczno–sakramentalną do tego, aby dopuścić, a nawet zachęcić katolików do uczestnictwa razem z tymi Kościołami w kulcie liturgicznym, a nawet w Eucharystii „w odpowiednich okolicznościach i za zgodą kościelnej władzy. DE podkreśla jednak, że jest to stanowisko jedynie strony rzymskokatolickiej -
ze względu na swą własną koncepcję eklezjologiczną Kościoły wschodnie mogą mieć bardziej ograniczającą dyscyplinę w tej dziedzinie i że inni powinni ją uszanować. (podobne normatywna także kan 844 par 5 CIC1983). Kościoły prawosławne nie dopuszczają bowiem wiernych innych Kościołów do uczestnictwa w Eucharystii.
Tak więc, choć z punktu widzenia norm rzymskokatolickich udział w Komunii św w Kościele prawosławnym byłby dopuszczalny, to jednak nie jest to możliwe z powodu stanowiska Kościołów prawosławnych. W żadnym wypadku nie jest wypełnieniem obowiązku niedzielnego w rozumieniu zasad obowiązujących wiernych rzymskokatolickich nie podlegających kanonom Kościołów wschodnich.
Cytuj:
Czy kościół grekokatolicki i prawosławny to co innego? Jeżeli tak, to proszę o wyjaśnienie różnicy.
Tak, to coś innego. Kościoły prawosławne, w przeciwieństwie do gre
ckokatolickich, nie pozostają we wspólnocie z Biskupem Rzymu.
Cytuj:
Czy oni mają Pana Jezusa w Komunii Świętej?
Tak, a niby kogo innego?